Blogs

Blogs

De kapstok

De kapstok

Twee jaar geleden ben ik verhuisd. We hebben al heel wat geklust, maar een goede kapstok blijft nog uit… De huidige hangt zo vol dat er niets meer op blijft hangen. Met het gevolg dat alle jassen steeds weer op de grond vallen…

Ook op scholen zie ik vaak gangen vol jassen op de grond. Omdat de kinderen haast hebben of omdat ze geen haakje aan hun jas hebben. Niemand die ze opraapt… en daar liggen ze maar te verstoffen.

Totdat ik op een school kwam waar een klein jongetje (leeftijd groep drie) van de wc kwam en ruim de tijd nam om alle jassen keurig weer op te hangen. Hij nam zijn tijd en leek te treuzelen om maar niet terug naar de klas te hoeven. Ik vroeg hem wat hij deed, maar hij begreep me niet goed. Ik vroeg me af: 'Heeft hij in de klas wel een kapstok?'. 'Kan hij dat wat hij leert wel ergens aan op hangen?' 'Krijgt hij wel genoeg kansen om het Nederlands te leren in plaats van in het Nederlands te leren?'

Het blijft een probleem dat de taalmethodes niet geschreven zijn voor anderstaligen. Zij leren niet in het Nederlands, zoals moedertaalsprekers, maar moeten het Nederlands nog leren. Zo ook bovengenoemd jongetje. En wat bleek? Hij moest werken in zijn werkboekje van Veilig leren lezen, maar hij wist helemaal niet wat de Nederlandse woorden voor de plaatjes waren. Hij had geen idee wat hij moest doen! Hij miste de 'haakjes', waardoor de woorden allemaal op de grond bleven liggen. De juf zette alle zeilen bij om alle kinderen genoeg haakjes te geven om hun kapstok te vullen, maar ze kwam niet uit met haar tijd. 

Ik adviseerde de leerkracht om te kijken naar het doel van haar les: namelijk leren lezen. Hierdoor besefte ze dat dit jongetje wel gebruik mocht maken van een spiekboekje, een ingevuld werkboekje. Zo leert hij namelijk de woorden lezen, maar meteen werkt hij ook aan zijn woordenschat. Dát is het haakje dat hij nodig heeft om de reguliere lessen te kunnen maken. Jongetje blij, juf blij…

Zorg dat ook jouw anderstalige leerlingen hun kapstok kunnen vullen! Laat ze spieken en maak veel gebruik van visualisatie. Dan zal de leerstof beter blijven hangen!

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

activiteiten

sm twitter sm pinterest

Partners

NT2-onderwijs is een gezamenlijk project van: partner bazalt partner hco partner rpcz
© Bazalt Groep