Blogs

Blogs

Thematafel

Thematafel

In de kleutergroepen zijn ze niet weg te denken. Ik kom ze in alle soorten en maten tegen. “Jonge kinderen leren het best met concreet materiaal”, zeggen mijn collega’s en ik in trainingen aan de onderbouw. Maar hoe zit dat eigenlijk met oudere kinderen? Vinden die een thematafel stom? Of zijn het de leerkrachten die dit niet meer vinden passen in hun klas? In dit blog: de thematafel in de nieuwkomersgroep.

Bij Bernadette kom ik regelmatig op school om kinderen te toetsen die een jaar Nederlands onderwijs hebben gehad. Deze ochtend tref ik haar in haar lokaaltje en mijn oog valt meteen op een zorgvuldig ingerichte tafel; ‘de thematafel’ staat op het bordje erbij. Het thema is mij meteen duidelijk; de natuur. Ik zie van alles; de plattegrond van een park, zo’n 20 diertjes met hun namen erbij, een whiteboard verdeeld in vier vakken (de vier niveaus van Mondeling Nederlands / Horen, zien en schrijven) en een praatplaat. Ook liggen er prentenboeken met dit thema op de tafel. 

Wat fantastisch als je op zo’n manier het thema tot leven kunt brengen! Ik noem even wat voordelen en mogelijkheden voor jullie op:

  • Nieuwe woorden beklijven het best in een thematische context.
  • Leren doe je door meerdere zintuigen aan te spreken.
  • Kinderen kunnen aan deze tafel spelen en ontdekken, en zo de Nederlandse woorden oefenen.
  • De tafel biedt mogelijkheden om in heterogene groepjes te spelen (en dus: taal te leren). 
  • Kinderen kunnen de tafel nog meer van henzelf maken door zelf attributen te zoeken of mee te nemen van huis. Je betrekt ze zo bij hun eigen leerproces.
  • Denk naast vrij spel aan de tafel ook eens aan gerichte opdrachten (met coöperatieve leerstructuren) zoals; benoem om de beurt een dier op de tafel, sorteer de de-woorden en de het-woorden, speel het prentenboek na. 
  • Door kinderen te laten spelen lok je taalproductie uit. 
  • Denk eens na over de mogelijkheid om kinderen af en toe in hun moedertaal te laten spelen. 
  • Wanneer je zoals Bernadette steeds één thema in de klas behandelt en de leerlingen daarin op hun eigen niveau (ook wel ‘cursus’) laat werken, herhalen leerlingen de woorden uit vorige niveaus ook steeds. De thema’s van Horen, zien en schrijven voeg ik hieronder even bij. Behalve thema 5 Allerlei komen deze overeen met de thema’s van Mondeling Nederlands.

Lees meer over thematafels bij prentenboeken in Woorden in prenten (Bazalt). Ideeën voor thematafels, ook in de bovenbouw, kun je ook vinden op websites zoals Pinterest. 

De foto’s hieronder komen uit de klas van Bernadette van der Beek, van basisschool Onze Wereld in Den Haag. 

 

Overzicht van thema’s en onderwerpen op de vier niveaus:

 

 

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 19 januari 2019

activiteiten

sm twitter sm pinterest

Partners

NT2-onderwijs is een gezamenlijk project van: partner bazalt partner hco partner rpcz
© Bazalt Groep