Blogs

Blogs

Zes tips bij het labelen van objecten in de school

Zes tips bij het labelen van objecten in de school

Als ik een school met veel anderstalige leerlingen binnenloop, zie ik dat meestal meteen, maar niet alleen aan de leerlingen zelf: “Deze woorden leren wij” is te lezen op posters die op lokaaldeuren hangen, op het raam, het stopcontact en het bureau zijn rode stippen geplakt, folders en advertenties met taallessen voor ouders liggen in de hal en boven de kapstokken hangen woordkaartjes mèt afbeelding. 

 

Ook zie ik op steeds meer scholen dat objecten gelabeld zijn. Dit met als doel om te zorgen dat de woordenschat van leerlingen groeit. Maar hoe doe je dat zo effectief mogelijk? Zes tips!

1. Vorm. Zorg dat je het woord in de onverbogen vorm zet; spons in plaats van sponsje, beker in plaats van bekers.

2. Lidwoord. Anderstalige leerlingen hebben geen intuïtie die hen vertelt welk lidwoord bij een woord hoort. Zet het lidwoord dus altijd op het label erbij. 

3. Samen. Om ervoor te zorgen dat jij en de leerlingen hetzelfde object bedoelen, kunnen jullie de spullen in de klas gezamenlijk labelen. Wat bedoelen jullie precies met ‘de kraan’? Wat hoort erbij en wat niet meer?

4. Gebruik ze. Als je dingen in de klas of in de school hebt gelabeld, doe er dan ook wat mee. Eis van de leerlingen dat ze de woorden en het juiste lidwoord gebruiken en speel spelletjes met labels die opeens op de verkeerde objecten zijn geplakt. 

5. Zinnen. Ook vaste formules zijn in te slijpen via labels in de klas. Je plakt deze niet op een object, maar in een omgeving waar de uiting vaak gedaan wordt. ‘Mag ik water drinken?’ bij de kraan, ‘Mag ik naar de wc?’ bij de plasketting of het wc-bordje. 

6. Varieer. Check na verloop van tijd of leerlingen de labels nog wel nodig hebben. Zo niet; vervang ze door andere woorden. Denk hierbij ook eens aan synoniemen voor dezelfde objecten. De gootsteen – de wasbak / de vaatdoek – de schoonmaakdoek. 

 

De foto komt uit de klas van Leonieke Bleeker, Prinses Ireneschool in Den Haag. 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 19 juni 2019

activiteiten

sm twitter sm pinterest

Partners

NT2-onderwijs is een gezamenlijk project van: partner bazalt partner hco partner rpcz
© Bazalt Groep